Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Аналіз стану організації роботи зі зверненнями громадян
у Ленінському районному суді м. Харкова
за перше півріччя 2015 року
Відповідно до вимог Конституції України, Закону України «Про звернення громадян", Указу Президента України «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», Указу Президента „Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення" та з урахуванням «Методичних рекомендацій по організації та веденню роботи із зверненнями громадян у загальних місцевих та апеляційних судах Державної судової адміністрації України» у Ленінському районному суді м. Харкова проводиться робота щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення.
Відповідно до плану роботи суду на друге півряччя 2015 року проведено аналіз стану роботи із зверненнями громадян.
Діловодство за зверненнями громадян у суді ведеться окремо від інших видів діловодства шляхом автоматизованої реєстрації у комп’ютерній програмі "Д-3". Після реєстрації звернення передаються для накладення резолюції голові суду, а потім - безпосередньому виконавцю.
Облік звернень громадян відбувається шляхом їх реєстрації в журналі реєстрації заяв та скарг громадян та алфавітному покажчику з привласненням їм реєстраційного номеру.
Кожне звернення оформлюється відповідно до вимог чинної «Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1997р. № 348.
Звернення, що надходять до суду, неупереджено, об'єктивно, всебічно і вчасно перевіряються та відповідно до діючого законодавства надаються мотивовані, обґрунтовані, достовірні, повні та об'єктивні відповіді та роз'яснення.
У першому півріччі 2015 року до Ленінського районного суду м. Харкова надійшло 13звернень (5 заяв і 11 скарг) від громадян:
- 4 звернення на дії судді (код 302);
- 1 звернення на незгоду з судовим рішення (код 304);
- 4 звернення щодо організації роботи суду ( код 307);
- 4 звернення з інших питань.
В порівнянні з попереднім аналогічним звітним періодом кількість звернень громадян зросла. Так, у першому півріччі 2015 року кількість звернень збільшилась на 9 у порівнянні з першим півріччям 2014 року.
Терміни розгляду звернень громадян не порушувались. Звернення громадян були розглянуті:
- у строк до 5 днів – 10 звернень;
- у строк до 10 днів – 3 звернення.
Залишку нерозглянутих звернень на кінець першого півріччя 2015 року – не має.
Випадків відмови в прийнятті звернень, нерозгляду звернень з мотивів пропуску строків подання та інших причин не було.
Причини, з яких громадяни звертаються до суду з заявами та скаргами є досить різноманітними.
На дії суддів надійшло 4 звернення, з них 3 заяви і 1 скарга. Причинами цих звернень були заяви: щодо тривалого розгляду справи, задоволення суддею клопотань про призначення експертизи та витребування доказів, щодо не перегляду судового рішення (ухвали) слідчого судді за нововиявленими обставинами, щодо відсутності в матеріалах цивільної справи, яка перебуває на стадії виконавчого провадження, виконавчих листів що, були повернуті з виконавчої служби, щодо невидачі роздруківки технічного звукозапису судового засідання.
У ході перевірки звернення щодо тривалого розгляду справи встановлено, що тривалий розгляд справи зумовлений об’єктивними причинами: викликом свідків, неявкою учасників судового процесу, заявленими клопотаннями, призначенням експертиз тощо.
Що стосується процесуальних дій судді (суду), то такі звернення в більшості випадків є наслідком правової необізнаності та нерозуміння громадянами норм цивільного процесуального та кримінального процесуального законодавства.
Так, зокрема, особи, що звернулися до суду зі зверненнями на дії суддів, посилаючись при цьому на незгоду з процесуальними діями та рішеннями суддів під час розгляду справ та на незгоду з судовим рішенням за результатами розгляду справ, - не оскаржують при цьому ці рішення та дії в передбаченому законом порядку, та навіть вимагають вжити заходи в адміністративному порядку. При цьому, не розуміючи що, відповідно до Конституції України (статті 126, 129) судді при здійсненні правосуддя незалежні й підкоряються лише закону, а вплив на них у будь-який спосіб забороняється. Незалежність і недоторканність суддів гарантуються Конституцією та законами України.
Чотири звернення громадян стосувалися діловодства та організації роботи суду, серед них 3 скарги і 1 заява. Причинами цих звернень були заяви: щодо невидачі виконавчих листів, щодо несвоєчасності направлення судової повістки з повідомленням про час та день розгляду справи, щодо несвоєчасності передачі канцелярією суду заяви до судді.
В зверненнях громадян про несвоєчасність видачі виконавчих листів по справам, що розглянуті та перебувають на стадії виконавчого провадження, спірними виявилися питання щодо видачі виконавчих листів по цивільним справам, по яким винесені заочні рішення. Адже у юридичній практиці неоднозначним є питання щодо набрання чинності заочним рішенням.
Враховуючи, що відповідач по справі не має права оскаржити заочне рішення, а має право подати заяву про його перегляд, - таку заяву він має право подати протягом 10 днів з моменту отримання заочного рішення.
Доказом того, що відповідач отримав заочне рішення, наприклад, і як правило, є поштове повідомлення про отримання відповідачем копії заочного рішення суду.
У разі відсутності доказів того, що відповідач отримав копію заочного рішення суду - воно вважається таким, що не вступило в законну силу, оскільки заочне рішення суду набирає чинності в загальному порядку, встановленому процесуальним законодавством, а загальний порядок у цивільних справах наступний: рішення суду набирає законної сили, якщо протягом строку, встановленого законом, а це 10 днів, не була подана апеляційна скарга. Якщо відповідач не був присутній у судовому засіданні, в якій виносилось рішення, зазначений 10-денний термін на його оскарження обчислюється з моменту отримання відповідачем рішення суду.
Таким чином, якщо немає доказів того, що відповідач отримав заочне рішення суду - воно вважається таким, що не вступило в законну силу, оскільки термін на його апеляційне оскарження не минув.
Враховуючи зазначене, працівники канцелярії суду у разі відсутності відомостей про отримання відповідачем копії заочного рішення, направляють його повторно. Проте, заявники (позивачі по справі та їх представники), не вважають, що неотримання судом відомостей про отримання відповідачем копії заочного рішення впливає на набрання ним чинності. Все це викликає невдоволення однієї сторони судового процесу, звідси і їх звернення до суду, про те все ж таки ці положення визначені законом і суд не вправі допускати порушення права іншої сторони судового процесу на перегляд рішення.
З інших питань надійшло 4 звернення, це – 4 скарги. Одне з цих звернень є дублетним. Причинами цих звернень були заяви: щодо ненадання засудженим особам, які перебувають під вартою, можливості ознайомитися з матеріалами кримінального провадження, та щодо видачі копії судового рішення особі, яка не була учасником судового процесу.
За результатами перевірки не було встановлено фактів щодо ненадання можливості особам, які тримаються під вартою, ознайомитися з матеріалами кримінальних проваджень. При цьому на своєчасність надання можливості ознайомитися з матеріалами справ осіб, які тримаються під вартою, впливають ряд факторів, що існують на сьогоднішній день та обмежують можливості суду в цьому питанні.
З усієї кількості звернень, що надійшли до суду у першому півріччі 2015 року обґрунтованими визнано 3 звернення громадян. Працівникам апарату суду, відповідальним за допущені порушення поставлено на вид щодо недопустимості порушень, вказаних у скаргах, проведено роз’яснювальну роботу з метою запобігання допущення подібних порушень в подальшому.
Також, можна схвалити постійну роботу суддів та працівників апарату суду над підвищенням свого професійного рівня, моральних якостей, підвищення етики поведінки.
Виходячи з вищенаведеного, можна зробити висновок, що у Ленінському районному суді м. Харкова забезпечується всебічний та своєчасний розгляд звернень громадян, порушених у них проблем та оперативне їх вирішення.
В.о. голови
Ленінського районного суду В.В.Вікторов
м. Харкова